Skip to content
wtorek 8 lipca 2025
NA GORĄCO
2025-07-07Spłonęło poddasze hotelu w Nowym Brzesku 2025-07-07Nocny pożar hałdy odpadów drewnianych w Czempiszu 2025-07-07Duży pożar w Kędzierzynie-Koźlu: spłonęły dwie hale magazynowe 2025-07-06Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania 2025-07-06Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób 2025-07-06Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka 2025-07-04Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku 2025-07-04Pożar cysterny z paliwem na DK50 2025-07-04Pożar kompleksu bloków mieszkalnych pod Warszawą 2025-07-04PIERWSZY RATOWNIK – aplikacja, która ratuje życie
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Akcje

    Spłonęło poddasze hotelu w Nowym Brzesku

    2025-07-07
    Akcje

    Nocny pożar hałdy odpadów drewnianych w Czempiszu

    2025-07-07
    Akcje

    Duży pożar w Kędzierzynie-Koźlu: spłonęły dwie hale magazynowe

    2025-07-07
    Akcje

    Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

    2025-07-06
    Akcje

    Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

    2025-07-06
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 1932
  • Technika
    Technika

    OSP Bojano z nowym sprzętem

    Technika

    OSP Rumienica z nowym autem!

    Technika

    Kolejne europejskie jednostki strażackie kupują pojazdy pożarnicze o napędzie elektrycznym

    Technika

    Nowy nabytek w OSP Maków Podhalański!

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 79
  • Safety tips
    Safety Tips

    Strażacy kontra owady

    WIEDZA

    HIPOTERMIA. Jak postępować prawidłowo?

    Ćwiczenia

    Strażacy ćwiczą na lodzie

    Safety Tips

    Przygotuj się do szybkiego gaszenia!

    WIEDZA

    Wypadek samochodu ciężarowego z LNG – rozpoznanie, możliwości postępowania

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 36
  • Tematy
    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Podcast

    #004: Co wybrać – nóż czy nożyczki ratownicze?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Artykuły
Artykuły

Korytarz ratunkowy na A2 – miłe złego początki

Redakcja / Strażacki.plRedakcja / Strażacki.pl2017-04-18 344 Minutes read0

Poznań

Zadziałał niemalże perfekcyjnie w piątkowy poranek, stał się koszmarem w poniedziałek. Tak w skrócie można opisać funkcjonowanie korytarza ratunkowego na autostradzie A2 w Poznaniu oraz jego okolicach podczas ostatnich zdarzeń drogowych. Sporym problem są też kierowcy, którzy zwalniają na autostradzie w celu obejrzenia poprzednich zdarzeń. Przypominamy, jak prawidłowo stworzyć korytarz ratunkowy oraz czego nie robić po zdarzeniu na autostradzie i drodze szybkiego ruchu.

Kiedy w piątkowy poranek na poznańskim odcinku autostrady A2 (kier. Warszawa) doszło do wypadku z udziałem busa i samochodu osobowego, zastęp Ochotniczej Straży Pożarnej z Lubonia był pozytywnie zdziwiony zachowaniem kierowców stojących w korku. Niemalże idealnie wykonali oni korytarz ratunkowy, dzięki któremu ratownicy mogli dotrzeć na miejsce wypadku. Ochotnicy z Lubonia nagrali film z piątkowego dojazdu na miejsce zdarzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=5–gzdc-Gl0

Niestety coś co zadziałało w piątek, nie zadziałało w poniedziałek podczas dwóch karamboli na A2. Co prawda w przypadku przedpołudniowego karambolu na poznańskim odcinku autostrady sam korytarz ratunkowy został utworzony, to jednak jego wykorzystanie przez kierowców było skrajnie nieodpowiedzialne. Niektórzy ze stojących w korku postanowili zawrócić i pojechać nim pod prąd – to zachowanie karygodne i niewytłumaczalne. Na nic zdają się komentarze mówiące, że autostrada była i tak zablokowana, co nie powodowało powstania dodatkowego zagrożenia wynikającego z jazdy pod prąd. Dziennikarze TVP Poznań zarejestrowali, jak jazda pod prąd utrudnia przejazd patrolu autostrady, który zmierzał na miejsce pierwszego karambolu:

https://www.youtube.com/watch?v=p5dPX4uKDkA

Niewiele lepiej było podczas wieczornego karambolu za węzłem Buk. Tutaj również kierowcy wykorzystali korytarz ratunkowy do jazdy pod prąd, a część natomiast pozostawiła swoje pojazdy na środku autostrady, co doprowadziło do utrudnień związanych z dojazdem służb na miejsce wypadku. Sytuacja była na tyle zła, że wielkopolska Policja zaapelowała przez media do kierowców stojących w korku o utworzenie korytarza ratunkowego. Pierwszą informację z apelem podało radio RMF FM 24.

Co zrobić, jak zachować się prawidłowo ?

Kiedy dojeżdżamy do zatoru na autostradzie, czy drodze ekspresowej, to jako pierwsze powinniśmy włączyć światła awaryjne. To ostrzeżenie dla osób jadących za nami, że z jakiegoś powodu droga zaczyna nagle hamować lub stawać. Kolejno jadąc lub stoją w korku powinniśmy zjechać do krawędzi drogi. Zasada jest prosta, samochody stojące na lewym pasie zjeżdżają do lewej krawędzi, samochody stojące na prawym pasie zjeżdżają do prawej krawędzi drogi lub na pas awaryjny – jeżeli występuje. W przypadku drogi wielopasmowej pojazdy na skrajnym lewym pasie zjeżdżają do lewej krawędzi, wszystkie pozostałe, z pozostałych pasów ruchu zjeżdżają możliwie najbliżej prawej strony. W ten sposób po środku drogi powinna powstać wolna przestrzeń, którą pojazdy służb przejadą na miejsce zdarzenia lub pokonają drogowy zator. Co ważne, korytarz ratunkowy powinniśmy zacząć tworzyć dojeżdżając do zatoru lub zaraz gdy w nim staniemy. To ważne, aby nie robić tego dopiero, kiedy za nami znajdować będzie się pojazd służb próbujący się przebić przez korek – pozwoli to zaoszczędzić ratownikom sporo czasu. Karygodne jest wykorzystanie korytarza do zawracania i jazdy pod prąd. Zawrócenie pojazdów na drodze ekspresowej, czy autostradzie podczas wypadku, jest możliwe tylko i wyłącznie na polecenie i w asyście funkcjonariuszy Policji.

Groźne plemię ,,apaczów”, występuje na każdym rodzaju dróg.

Tego określenia jako pierwszy użył były komendant Komisariatu Autostradowego Policji w Krakowie – Krzysztof Lis. Tym mianem określani są kierowcy, którzy wykazują się skrajnie nieodpowiedzialnym zachowaniem jakim jest nagłe hamowanie, zwalnianie, czy wręcz stawanie (!) na przeciwległych do zdarzenia pasach ruchu autostrady, drogi ekspresowej, czy normalnej drogi. Cel ? popatrzeć na wcześniejsze zdarzenie, zrobić zdjęcia, czy nagrać film. Jak mówią przedstawiciele służb, takie zachowanie jest niedopuszczalne i skrajnie niebezpieczne. Jeżeli mijamy zdarzenie drogowe na przeciwległych pasach ruchu, a sytuacja nie wymaga od nas zwalniania, czy nagłego hamowania i stawania, to miejsce wcześniejszego zdarzenia powinniśmy minąć z optymalną prędkością, która zagwarantuje nam zachowanie ostrożności i nie spowoduje tamowania lub utrudniania ruchu. Inne zachowanie w najlepszym przypadku kończy się na powstaniu zatoru drogowego, a w najgorszym prowadzi do kolejnego zdarzenia drogowego. Problem ten jest obecny nie tylko na naszych drogach, w Niemczech służby posuwają się już nawet do całkowitego osłaniania miejsca wypadku. Do tego celu wykorzystywane są przenośne pełne ogrodzenia stalowe, które mają za zadanie szczelnie zakryć miejsce zdarzenia przed kierowcami poruszającymi się w przeciwnym kierunku.

Fot/własne, Oleśnica998

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Redakcja / Strażacki.pl

reklama

Poprzedni wpis Tragiczna Wielkanoc na polskich drogach
Następny post Pożar na klatce schodowej – uwięziona matka z dzieckiem!
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Artykuły

Ćwiczenia Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego – 15 Kompanii Odwodowej „Żywiec”

2025-06-300
Artykuły

Dofinasowania na łączność i środki ochrony indywidualnej dla OSP z łódzkiego!

2025-04-260
Artykuły

Warsztaty z zakresu ratownictwa technicznego w Łodxi

2025-04-250
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Akcje

Spłonęło poddasze hotelu w Nowym Brzesku

2025-07-070
Akcje

Nocny pożar hałdy odpadów drewnianych w Czempiszu

2025-07-070
Akcje

Duży pożar w Kędzierzynie-Koźlu: spłonęły dwie hale magazynowe

2025-07-070
Akcje

Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

2025-07-060
Akcje

Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

2025-07-060
Akcje

Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka

2025-07-060
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7633
  • Artykuły5651
  • Wydarzenia960
  • Wiadomości937
  • Relacje394
  • Technika316
  • Ćwiczenia176
  • Wizyty154
  • Nabory139
  • Cześć Ich Pamięci113
  • Szkolenia88
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje31
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Safety Tips16
  • Wasze15
  • Ciekawostki pożarnicze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Ściąga6
  • Recenzje5
  • Podcast4
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Opinie2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackistrażPSPPaństwowaStrażPożarnaciekawostkipożarniczeniecodzienne

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu