Nasi zachodni sąsiedzi w ostatnim czasie zwiększyli kary m.in. za brak “korytarza ratunkowego” czy blokowanie lub utrudnianie przejazdu służbom ratowniczym.
Teraz za niezjechanie na bok i nie utworzenie tzw. “korytarza ratunkowego” kierowca dostanie mandat w wysokości 200 euro, a także dwa punkty karne. Wcześnie kierowcy mogli liczyć się z mandatem w wysokości 20 euro.
To jednak nie koniec. Na kierowców, którzy utrudniają lub blokują przejazd służbom ratunkowym może grozić mandat w wysokości od 240 do 320 euro, łącząc się z miesięcznym zakazem prowadzenia pojazdów.
Problem z dojazdem służby ratownicze mają również w naszym kraju. Często słyszy się o wzorcowych “korytarzach ratunkowych” jednak rzeczywistość jest zupenie inna. Na autostradach czy drogach ekspresowych udające się na miejsce zdarzenia służby mają duży problem z dojazdem. Dopiero kolejne zastępy straży pożarnej czy ratownictwa medycznego mają ułatwione zadanie, jednak pierwsze przedzierające się ekipy mają z tym problem.
Korytarz ratunkowy: Co zrobić, jak zachować się prawidłowo ?
Kiedy dojeżdżamy do zatoru na autostradzie, czy drodze ekspresowej, to jako pierwsze powinniśmy włączyć światła awaryjne. To ostrzeżenie dla osób jadących za nami, że z jakiegoś powodu droga zaczyna nagle hamować lub stawać. Kolejno jadąc lub stoją w korku powinniśmy zjechać do krawędzi drogi. Zasada jest prosta, samochody stojące na lewym pasie zjeżdżają do lewej krawędzi, samochody stojące na prawym pasie zjeżdżają do prawej krawędzi drogi lub na pas awaryjny – jeżeli występuje. W przypadku drogi wielopasmowej pojazdy na skrajnym lewym pasie zjeżdżają do lewej krawędzi, wszystkie pozostałe, z pozostałych pasów ruchu zjeżdżają możliwie najbliżej prawej strony. W ten sposób po środku drogi powinna powstać wolna przestrzeń, którą pojazdy służb przejadą na miejsce zdarzenia lub pokonają drogowy zator. Co ważne, korytarz ratunkowy powinniśmy zacząć tworzyć dojeżdżając do zatoru lub zaraz gdy w nim staniemy. To ważne, aby nie robić tego dopiero, kiedy za nami znajdować będzie się pojazd służb próbujący się przebić przez korek – pozwoli to zaoszczędzić ratownikom sporo czasu. Karygodne jest wykorzystanie korytarza do zawracania i jazdy pod prąd. Zawrócenie pojazdów na drodze ekspresowej, czy autostradzie podczas wypadku, jest możliwe tylko i wyłącznie na polecenie i w asyście funkcjonariuszy Policji.
Na podstawie 40ton.net; Fot/własne, Oleśnica998