Kraj
Dzięki uprzejmości ratowników morskich nasz fotoreporter miał okazje poznać służbę SAR (Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa), procedury oraz sprzęt jakim dysponuje. Dlatego przybliżyć wam specyfikę ratownictwa na całym Morzu Bałtyckim.
Po centrum koordynacji oprowadza mnie kierownik p. Wojciech Paczkowski. Od prawej strony jest konsola służąca do łączności radiowej na falach VHF i fal pośrednich MF czyli stref morskich A1 i A2 obejmujące cały Bałtyk, dalej jest urządzenie do odbioru sygnałów i komunikatów alarmowych z jednostek pływających (DISTRESS):
– Numer MMSI
– Pozycja (otrzymana z GPS lub wprowadzona ręcznie przez operatora)
– Czas UTC określenia pozycji
– Rodzaj zagrożenia
System “OpenEye” także wskaże i wyświetli na monitorze wszystkie statki jakie są w pobliżu zgłaszającego sytuacje alarmową. jest tam też mapa z pozycjami statków na podstawie Systemu Automatycznej Identyfikacji Statku, jest tam także system “NAVTEX” – NAVigational TEXt Messages, system ten posiada każdy statek i jacht, to nie inaczej jak wysyłanie wiadomości tekstowych ważnych dla bezpieczeństwa żeglugi. Kolejny monitor to system wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi. System ten posiadają kapitanaty portów oraz w samym centrum koordynacji i określa pozycje każdego statku, cel statku (Skąd i dokąd) oraz to co transportuje na sobie.
Tuż obok jest monitor z systemem “SARKAS” – System ten służy do koordynacji akcji ratowniczych, projektowania obszarów akcji poszukiwawczych na morzu, jest także monitor z bieżącą prognozą pogody, oraz wszystkie wejścia na plaże nad naszym Bałtykiem oraz dwa radiotelefony na kanał VHF – kanał 16 i kanał 11/156.550 – łączność operacyjna służby SAR. Na stanowisku MRCK jest 2 ratowników, pracujących w systemie 24/48. Po lewej stronie pokoju jest wielka mapa (Mapka w galerii) Morza Bałtyckiego z sąsiednimi krajami, są tam linie trzy kolorowe tzw. strefy odpowiedzialności morskich służb ratowniczych:
Kolor czerwony – Polska strefa odpowiedzialności SAR
Kolor zielony – Granica polskiej strefy ekonomicznej
Kolor niebieski – Granica stref wód terytorialnych.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa posiada 10 stacji ratownictwa morskiego (Trzebież, Dziwnów, Kołobrzeg, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Górki Zachodnie, Hel, Tolkmicko) oraz 2 brzegowe stacje ratownicze (Świbno i Sztutowo) oraz Morskie Pomocnicze Centrum Koordynacyjne w Świnoujściu. Po wizycie w centrum koordynacji SAR udaje się na wielozadaniowy holownik ratowniczy, flagowa jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – MS Kapitan Poinc. Statek ten służy do:
Usuwania zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody: system szczotkowy LAMOR o wydajności 2 × 140 m³/h.
– szerokość ramion do zbierania – 45 m
– holowanie: uciąg na palu 74 T
– gaszenie pożarów:
2 pompy o wydajności 1500 m³/h
2 armatki (monitory) wodne o wydajności 1200 m³/h
1 monitor wodno-pianowy o wydajności 250 m³/h
system zraszania o wydajności 2 × 300 m³/h
– dźwig hydrauliczny o udźwigu 160 kN
– wyposażenie pierwszej pomocy
– stacjonarny system wykrywania gazów
Po statku oprowadził naszego reportera kpt. żeglugi wielkiej Bartłomiej Majdański. Służbę na statku pełni 11 osób na dwie zmiany, jedna zmiana trwa 16 dni na statku, wszystko po to by statek od zgłoszenia ruszył w czasie do 6 minut z nabrzeża norweskiego w porcie Gdynia. W pierwszej kolejności udajemy się pod pokład, to tam jest lina holownicza na wielkiej wyciągarce, oraz dwie szpule z zaporami olejowymi i pompami do wypompowania zanieczyszczonej wody z morza. Kapitan pokazał także mesę statku (pomieszczenie znajdujące się na jednostce pływającej, służące jako jadalnia, miejsce zebrań załogi, wspólnego wypoczynku) oraz mostek kapitański, zwiedzanie zaczynamy od strony dziobu, sterowanie dwoma silnikami dwie pompy sterownicze, autopilot, radary, sprzęt GMDSS czyli do łączności, panel sterowniczy żurawia, trzy radiotelefony, po środku jest mapa elektroniczna (Użytkowana obecnie), mapa tradycyjna papierowa – używana w przypadku awarii mapy elektronicznej.
Przechodzimy na drugą stronę mostku, mamy tu widok na rufę, jest tutaj konsola do sterowania działkami wodnymi, pompami, panel kontroli holowania i monitorowanie stanu zbiorników paliwa, wody pitnej. Po czasie spędzonym na statku, czas na ostatni punkt zwiedzania tego dnia. Wizyta w Brzegowej Stacji Ratowniczej – Sztutowo. Stacja ta składa się z jednego ratownika morskiego będącego w służbie 24/48 na punkcie alarmowym. Gdy tylko jest wezwanie załącza się syrena, a ratownicy dostają na telefon prywatny alarm (e-remiza) i przybiegają do działań. Ratownicy mają do dyspozycji dwie łodzie motorowe, skuter wodny, dwa samochody ratownicze STARMAN 994:
- System łączności SAILOR COMPACT VHF RT-2048
- Zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1
- Wyrzutnie linki ratunkowej
- Ubrania i zapas żywności dla rozbitków
- Agregat prądotwórczy z kompletem naświetlaczy do działań nocnych
- Zestaw rakiet sygnałowych i oświetlających
- Zapas paliwa dla łodzi ratowniczej
Mercedes Unimog U5023 – Samochód Ratownictwa Wodnego zabudowany przez firmę PS Szczęśniak w roku 2020 i służy do ewakuacji poszkodowanych z miejsca akcji, transportu sprzętu medycznego i ratownictwa technicznego oraz przewozu ekipy ratowników na miejsce akcji.
Na wyposażenia samochodu znajduje się system łączności, specjalistyczny zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1, wyrzutnie linki ratunkowej, agregat prądotwórczy z kompletem naświetlaczy do działań nocnych, zestaw rakiet sygnałowych i oświetlających, ubrania i zapas żywności dla rozbitków oraz zapas paliwa dla łodzi ratowniczej, kamera obrotowa na maszcie, składana markiza. I to właśnie nim udajemy się na sesje zdjęciową na plaży. To był ostatni punkt zwiedzania Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Andrzej Jakubiak – Strażacki.pl