Skip to content
wtorek 19 sierpnia 2025
NA GORĄCO
2025-08-18Tragedia na DK 57 – w wypadku zginęły cztery osoby 2025-08-18Strażak zginął w drodze do pożaru – tragiczny wypadek w Portugalii 2025-08-18Ogień w tartaku – strażacy uratowali mienie o wartości ponad 2 milionów złotych! 2025-08-18Pożar w zakładzie produkującym pellet w Przytocznej 2025-08-18Tarnowo Podgórne: dzięki reakcji policjanta uniknięto tragedii na drodze 2025-08-18Kampania – defibrylator na każdym paczkomacie 2025-08-17Dron podwodny trafił na wyposażenie OSP Rogów 2025-08-17Kolejna tragedia na przejeździe kolejowym – zderzenie kampera z pociągiem 2025-08-17Zwierzęta też potrzebują pierwszej pomocy! 2025-08-17Wypadek strażaków Wojskowej Straży Pożarnej
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Akcje

    Tragedia na DK 57 – w wypadku zginęły cztery osoby

    2025-08-18
    Akcje

    Strażak zginął w drodze do pożaru – tragiczny wypadek w Portugalii

    2025-08-18
    Akcje

    Ogień w tartaku – strażacy uratowali mienie o wartości ponad 2 milionów złotych!

    2025-08-18
    Akcje

    Pożar w zakładzie produkującym pellet w Przytocznej

    2025-08-18
    Akcje

    Tarnowo Podgórne: dzięki reakcji policjanta uniknięto tragedii na drodze

    2025-08-18
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 1974
  • Technika
    Technika

    Zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznej przed pożarem? Wybierz SOLARSTOP®

    Technika

    Ochotnicza Straż Pożarna Biestrzykowice – Miodary z nowym pojazdem

    Technika

    Drabina mechaniczna zasiliła OSP Lubsza

    Technika

    OSP Bojano z nowym sprzętem

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 80
  • Safety tips
    Safety Tips

    Kampania – defibrylator na każdym paczkomacie

    Safety Tips

    Zwierzęta też potrzebują pierwszej pomocy!

    Safety Tips

    Gaszenie elektryków

    Safety Tips

    Bezpieczeństwo podczas żniw!

    Safety Tips

    Strażacy kontra owady

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 36
  • Tematy
    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Podcast

    #004: Co wybrać – nóż czy nożyczki ratownicze?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Artykuły
Artykuły

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa

Waldemar / Redaktor NaczelnyWaldemar / Redaktor Naczelny2021-09-22 535 Minutes read0

Kraj

Dzięki uprzejmości ratowników morskich nasz fotoreporter miał okazje poznać służbę SAR (Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa), procedury oraz sprzęt jakim dysponuje. Dlatego przybliżyć wam specyfikę ratownictwa na całym Morzu Bałtyckim. 

Wizytę zaczynam od samego serca SAR – Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni. To tutaj statki, paralotniarze, kit-surferzy oraz wszyscy użytkownicy morza mogą zgłosić się o pomoc drogą radiową (VHF – kanał 16/156.800) oraz telefoniczną (+48 505 050 971) całą dobę.

Po centrum koordynacji oprowadza mnie kierownik p. Wojciech Paczkowski. Od prawej strony jest konsola służąca do łączności radiowej na falach VHF i fal pośrednich MF czyli stref morskich A1 i A2 obejmujące cały Bałtyk, dalej jest urządzenie do odbioru sygnałów i komunikatów alarmowych z jednostek pływających (DISTRESS):

– Numer MMSI
– Pozycja (otrzymana z GPS lub wprowadzona ręcznie przez operatora)
– Czas UTC określenia pozycji
– Rodzaj zagrożenia

System “OpenEye” także wskaże i wyświetli na monitorze wszystkie statki jakie są w pobliżu zgłaszającego sytuacje alarmową. jest tam też mapa z pozycjami statków na podstawie Systemu Automatycznej Identyfikacji Statku, jest tam także system “NAVTEX” – NAVigational TEXt Messages, system ten posiada każdy statek i jacht, to nie inaczej jak wysyłanie wiadomości tekstowych ważnych dla bezpieczeństwa żeglugi. Kolejny monitor to system wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi. System ten posiadają kapitanaty portów oraz w samym centrum koordynacji i określa pozycje każdego statku, cel statku (Skąd i dokąd) oraz to co transportuje na sobie.

Tuż obok jest monitor z systemem “SARKAS” – System ten służy do koordynacji akcji ratowniczych, projektowania obszarów akcji poszukiwawczych na morzu, jest także monitor z bieżącą prognozą pogody, oraz wszystkie wejścia na plaże nad naszym Bałtykiem oraz dwa radiotelefony na kanał VHF – kanał 16 i kanał 11/156.550 – łączność operacyjna służby SAR. Na stanowisku MRCK jest 2 ratowników, pracujących w systemie 24/48. Po lewej stronie pokoju jest wielka mapa (Mapka w galerii) Morza Bałtyckiego z sąsiednimi krajami, są tam linie trzy kolorowe tzw. strefy odpowiedzialności morskich służb ratowniczych:

Kolor czerwony – Polska strefa odpowiedzialności SAR
Kolor zielony – Granica polskiej strefy ekonomicznej
Kolor niebieski – Granica stref wód terytorialnych.

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa posiada 10 stacji ratownictwa morskiego (Trzebież, Dziwnów, Kołobrzeg, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Górki Zachodnie, Hel, Tolkmicko) oraz 2 brzegowe stacje ratownicze (Świbno i Sztutowo) oraz Morskie Pomocnicze Centrum Koordynacyjne w Świnoujściu. Po wizycie w centrum koordynacji SAR udaje się na wielozadaniowy holownik ratowniczy, flagowa jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – MS Kapitan Poinc. Statek ten służy do:

Usuwania zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody: system szczotkowy LAMOR o wydajności 2 × 140 m³/h.

– szerokość ramion do zbierania – 45 m
– holowanie: uciąg na palu 74 T
– gaszenie pożarów:
       2 pompy o wydajności 1500 m³/h
       2 armatki (monitory) wodne o wydajności 1200 m³/h
       1 monitor wodno-pianowy o wydajności 250 m³/h
       system zraszania o wydajności 2 × 300 m³/h

– lodołamanie – klasa L1
– dźwig hydrauliczny o udźwigu 160 kN
– wyposażenie pierwszej pomocy
– stacjonarny system wykrywania gazów

Po statku oprowadził naszego reportera kpt. żeglugi wielkiej Bartłomiej Majdański. Służbę na statku pełni 11 osób na dwie zmiany, jedna zmiana trwa 16 dni na statku, wszystko po to by statek od zgłoszenia ruszył w czasie do 6 minut z nabrzeża norweskiego w porcie Gdynia. W pierwszej kolejności udajemy się pod pokład, to tam jest lina holownicza na wielkiej wyciągarce, oraz dwie szpule z zaporami olejowymi i pompami do wypompowania zanieczyszczonej wody z morza. Kapitan pokazał także mesę statku (pomieszczenie znajdujące się na jednostce pływającej, służące jako jadalnia, miejsce zebrań załogi, wspólnego wypoczynku) oraz mostek kapitański, zwiedzanie zaczynamy od strony dziobu, sterowanie dwoma silnikami dwie pompy sterownicze, autopilot, radary, sprzęt GMDSS czyli do łączności, panel sterowniczy żurawia, trzy radiotelefony, po środku jest mapa elektroniczna (Użytkowana obecnie), mapa tradycyjna papierowa – używana w przypadku awarii mapy elektronicznej.

Przechodzimy na drugą stronę mostku, mamy tu widok na rufę, jest tutaj konsola do sterowania działkami wodnymi, pompami, panel kontroli holowania i monitorowanie stanu zbiorników paliwa, wody pitnej. Po czasie spędzonym na statku, czas na ostatni punkt zwiedzania tego dnia. Wizyta w Brzegowej Stacji Ratowniczej – Sztutowo. Stacja ta składa się z jednego ratownika morskiego będącego w służbie 24/48 na punkcie alarmowym. Gdy tylko jest wezwanie załącza się syrena, a ratownicy dostają na telefon prywatny alarm (e-remiza) i przybiegają do działań. Ratownicy mają do dyspozycji dwie łodzie motorowe, skuter wodny, dwa samochody ratownicze STARMAN 994:

  • System łączności SAILOR COMPACT VHF RT-2048
  • Zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1
  • Wyrzutnie linki ratunkowej
  • Ubrania i zapas żywności dla rozbitków
  • Agregat prądotwórczy z kompletem naświetlaczy do działań nocnych
  • Zestaw rakiet sygnałowych i oświetlających
  • Zapas paliwa dla łodzi ratowniczej

Mercedes Unimog U5023 – Samochód Ratownictwa Wodnego zabudowany przez firmę PS Szczęśniak w roku 2020 i służy do ewakuacji poszkodowanych z miejsca akcji, transportu sprzętu medycznego i ratownictwa technicznego oraz przewozu ekipy ratowników na miejsce akcji.

Na wyposażenia samochodu znajduje się system łączności, specjalistyczny zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1, wyrzutnie linki ratunkowej, agregat prądotwórczy z kompletem naświetlaczy do działań nocnych, zestaw rakiet sygnałowych i oświetlających, ubrania i zapas żywności dla rozbitków oraz zapas paliwa dla łodzi ratowniczej, kamera obrotowa na maszcie, składana markiza. I to właśnie nim udajemy się na sesje zdjęciową na plaży. To był ostatni punkt zwiedzania Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. 

Bardzo dziękujemy wszystkim osobom za możliwość wykonania relacji, kierownictwu SAR oraz ratownikom za przekazaną wiedzę.

Andrzej Jakubiak – Strażacki.pl

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Waldemar / Redaktor Naczelny

reklama

Poprzedni wpis Strażacy zadysponowani do wybuchu w domu. “Eksplodowała potrawa”
Następny post Ćwiczenia “ZIELONKA LNG 2021”
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Artykuły

Kałuszyn: nocny pożar opuszczonych magazynów

2025-07-270
Artykuły

Ćwiczenia Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego – 15 Kompanii Odwodowej „Żywiec”

2025-06-300
Artykuły

Dofinasowania na łączność i środki ochrony indywidualnej dla OSP z łódzkiego!

2025-04-260
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Akcje

Tragedia na DK 57 – w wypadku zginęły cztery osoby

2025-08-180
Akcje

Strażak zginął w drodze do pożaru – tragiczny wypadek w Portugalii

2025-08-180
Akcje

Ogień w tartaku – strażacy uratowali mienie o wartości ponad 2 milionów złotych!

2025-08-180
Akcje

Pożar w zakładzie produkującym pellet w Przytocznej

2025-08-180
Akcje

Tarnowo Podgórne: dzięki reakcji policjanta uniknięto tragedii na drodze

2025-08-180
Wydarzenia

Pierwsza kobieta w wojewódzkie świętokrzyskim na stanowisku komendta

2025-08-180
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7790
  • Artykuły5652
  • Wiadomości982
  • Wydarzenia976
  • Relacje394
  • Technika319
  • Ćwiczenia182
  • Wizyty155
  • Nabory144
  • Cześć Ich Pamięci114
  • Szkolenia89
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje33
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Safety Tips20
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Ciekawostki pożarnicze16
  • Wasze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Ściąga6
  • Recenzje5
  • Podcast4
  • Opinie3
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackipozary fotowoltaikapazary panelipozar fotowoltaikiniecodzienneciekawostkipożarniczePaństwowaStrażPożarnaPSPstrażgaszenie pozarow paneli slonecznych

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu