ŚWIAT
Samochody lotniskowej straży pożarnej to pierwsza klasa wśród pojazdów pożarniczych. Muszą przetransportować tysiące litrów środka gaśniczego, aby uporać się z paliwem lotniczym, który może zapalić się w wypadku lotniczym.
Potrzebna jest wysokowydajna technika, aby móc jak najszybciej podać duże ilości środka gaśniczego. Do tego pojazdy lotniskowe muszą posiadać mocne napędy i podwozie z napędem na wszystkie koła o ekstremalnych możliwościach terenowych, ponieważ mają tylko trzy minuty na sprint od strażnicy na miejsce akcji, które może znajdować się w dowolnym miejscu na terenie lotniska.
W październiku 1991 roku z okazji 125-lecia firmy Rosenbauer zaprezentowany został zupełnie nowy lotniskowy pojazd pożarniczy.
Pojazd, który znacząco wpłynął na rozwój tej kategorii pojazdów w ciągu najbliższych 30 lat. Tym pojazdem był model PANTHER. Już wtedy PANTHER imponował światu pożarniczemu swoimi możliwościami.
1992 rok – pierwszy seryjny model pojazdu został zakupiony przez lotnisko w Genewie
36-tonowy pojazd ratowniczy posiadał ponad 11 000 litrów środka gaśniczego, który można było podać w mniej niż dwie minuty przy wydajności systemu gaśniczego 6000 l/min. Przyśpieszany był przez silnik o mocy 1000 KM od 0 do 80 km/h w 24 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 135 km/h na podwoziu 8×8. Wartości wydajności, z którymi PANTHER natychmiast zdefiniował kierunek pojazdów lotniskowych, wzrastały z każdą nową generacją pojazdu. PANTHER jest punktem odniesienia dla pojazdów ARFF od 30 lat.
1997 rok – ruszyła produkcja drugiej generacji pojazdu PANTHER, opartego o aluminiowy design
1999 rok – pierwszy PANTHER 8×8 AT w aluminiowym designie trafił na lotnisko w Monachium
1999 rok – pierwszy PANTHER FL 4×4 przystosowany do transportu Herculesem C130
2005 rok – na targach Interschutz zaprezentowano trzecią generację pojazdu
1000 pojazd PANTHER trafił na lotnisko London-Stansted
2015 rok – na targach Interschutz zaprezentowano czwartą generację pojazdu
Seria PANTHER obejmuje pojazdy na podwoziach 2, 3 i 4-osiowych ze stałym napędem na wszystkie koła. Różnica między najmniejszym a największym wariantem wynosi cztery metry i prawie 30 ton. PANTHER jest dostępny jako 6x6S o wąskiej szerokości (2,5 zamiast 3,0 m), wtedy nadaje się do ruchu drogowego lub jako 4x4AT, wtedy może być transportowany drogą powietrzną. Może być używany jako pojazd szybkiego reagowania z maksymalnie 7000 l lub jako pojazd ratunkowy z maksymalnie 19 000 l środka gaśniczego. Wersja wyposażona w ramię gaśnicze, pozwala przebić kadłub samolotu na przykład w samolocie transportowym. PANTHER może także posiadać hydrauliczną platformę ratunkową, aby przy jej pomocy można było ratować pilotów z myśliwców.
Dla wymagających straży pożarnych operujących na terenie dużych zakładów przemysłowych dostępna jest wersja dedykowana do tych celów. Każdy wariant pojazdu spełnia międzynarodowe normy i przepisy bezpieczeństwa dla tej kategorii pojazdów, przede wszystkim ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego), FAA (Federalna Administracja Lotnictwa), ADV (Grupa Robocza Niemieckich Portów Lotniczych) ) i NFPA (Krajowe Stowarzyszenie Ochrony Przeciwpożarowej).
Fot. Rosenbauer.com
https://www.youtube.com/watch?v=AHEV5YAZ6zQ