Kraj
Drabiny mechaniczne to najbardziej rozpoznawalne pojazdy w strażach pożarnych. W tym artykule przybliżamy wam, jak wygląda ogólna konstrukcja drabin mechanicznych oraz jak działają.
KONSTRUKCJA
Na główną konstrukcję drabiny mechanicznej przypada podwozie, zabudowa, podpory oraz „zestaw drabinowy”.
Podwozie to oczywiście zespół napędowy z ramą i kabiną, na którym zabudowany jest cały pojazd pożarniczy. Do celu zabudowy na drabinę mechaniczną, możemy wykorzystać podwozie o konstrukcji tzw. miejskiej, uterenowionej lub terenowej. Najczęściej wykorzystywanym typem podwozia wykorzystywanym do drabin mechanicznych są podwozia miejskie.
Drugi główny element konstrukcji drabiny mechanicznej to zabudowa, wykonana z elementów aluminiowych, co wpływa na zmniejszenie masy pojazdu. W zabudowie znajdują się także skrytki na sprzęt, zamykane aluminiowymi bryzgoszczelnymi żaluzjami. Coraz częściej zabudowa posiada także elementy kompozytowe, głównie odpowiedzialne za wizualne wzornictwo.
Za stabilność drabiny podczas pracy odpowiedzialne są podpory hydrauliczne, przymocowane do ramy podwozia. Wykonane są one z elementów stalowych. Na ten moment wyróżniamy dwa typu podpór: podpory skośne oraz podpory typu H.
Najważniejszym elementem drabiny mechanicznej jest „zestaw drabinowy”. Na „zestaw” ten składa się obrotnica, kozioł oraz park drabinowy. Obrotnica jak sama nazwa wskazuje, odpowiedzialna jest za obracanie „zestawu drabinowego” w każdą stronę – w zakresie 360 stopni.
Kozioł zbudowany z elementów stalowych oraz cylindrów hydraulicznych pozwala unieść „park drabinowy” do około 75 stopni oraz także pozwala opuścić go do około -20 stopni. W koźle zainstalowany jest także bęben z linami stalowymi, odpowiedzialnymi za wysuwanie i zwijanie „parku drabinowego”.
„Park drabinowy” to zespół przęseł, osadzonych na koźle. „Park” może być wyposażony w kosz lub być bez niego. Większość drabin mechanicznych europejskich jest wyposażonych w kosz. Na parku drabinowym może być także zamontowany suchy pion. Obecnie „park” może posiadać przęsła:
- wszystkie nie łamane
- z pierwszym (patrząc od góry) łamanym
CECHY SZCZEGÓLNE
Z zasady drabiny mechaniczne są pojazdami bez zbiorników na wodę oraz bez autopomp. Niestety z tego powodu występowały czasami problemy na linii osoby postronne – strażacy. W ofertach głównych producentów drabin mechanicznych w europie znajdują się również modele drabin mechanicznych z konstrukcjami wyposażonymi w zbiornik na wodę oraz autopompę.
Zauważalne przez obserwatorów znajdujących się na ziemi małe wygięcie przęseł ku górze może trochę dziwić. Nie ma tu nic dziwnego; przęsła są odpowiednio spawane podczas produkcji, żeby występowało małe wygięcie, które jest niezbędne. Pozwala to odpowiednio rozłożyć siły działające na cały „park drabinowy”.
ZASADA DZIAŁANIA
W pierwszej kolejności podpory – które należy wysunąć najlepiej na maksymalny wysuw, a następnie ustawić na stabilnym gruncie. Wysuw podpór odbywa się za pomocą hydraulicznych cylindrów.
Sterowanie – „zestawu drabinowego” odbywa się ze stanowiska operatora umieszczonego przy koźle lub z kosza zamontowanego na ostatnim przęśle.
Wysuwanie – wysuw przęseł „parku drabinowego” odbywa się za pomocą lin stalowych znajdujących się na bębnie oraz ułożonych na bloczkach przymocowanych do przęseł. W momencie gdy będziemy nawijać liny na bęben, przęsła „parku drabinowego” będą się wysuwać. Natomiast gdy bęben będzie pracował w przeciwnym kierunku, czyli liny będą odwijane z bębna, przęsła będą się składać.
Bezpieczeństwo – nad którym czuwa komputer wraz z zestawem czujników. Komputer nadzoruje całą pracę podczas pracy „zestawem drabinowym”, że nie doszło do obalenia drabiny mechanicznej podczas pracy. W komputerze zaprogramowane są m.in. maksymalne wysuwy przęseł przy różnych kątach uniesienia przęseł oraz przy różnych wysuwach podpór. Także maksymalne obciążenia kosza są zaprogramowane w komputerze. W przypadku przekroczenia bezpiecznych wartości komputer nie pozwala na dalsze np. wysuwanie przęseł lub ich pochylanie.
Grafika ilustrowana