Artykuł
„Rewolucja dla spalinowego sprzętu strażackiego? Wszystko, co musicie wiedzieć o paliwach alkilatowych”
Nawet najwyższej jakości wyposażenie wozu strażackiego może nie spełnić swojej funkcji, jeśli nie jest odpowiednio użytkowane i konserwowane. Urządzenia spalinowe, których w każdej jednostce strażackiej jest wiele, niejednokrotnie ratują życie podczas akcji ratowniczych. Aby zawsze tak się działo konieczne jest ich niezawodne funkcjonowanie.
Benzyna alkilatowa jest odpowiedzią na nagminnie występujące problemy z rozruchem i trwałością sprzętów spalinowych wykorzystywanych nie tylko w służbach ratowniczych.
Produkty alkilatowe takie jak paliwa MARLINE czy ASPEN zostały opracowane głównie z myślą o ochronie użytkowników i silników urządzeń spalinowych 2- i 4-suwowych: pilarek łańcuchowych, przecinaków, motopomp, agregatów prądotwórczych, dmuchaw. Paliwa te znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie używane są urządzenia i maszyny spalinowe.
Paliwa alkilatowe podobnie jak te klasyczne ze stacji są wytwarzane w procesie rafinacji ropy naftowej. Co zatem powoduje, że są dużo bardziej stabilne i nawet o 90% czystsze niż tradycyjne benzyny ze stacji?
„W skład benzyny bezołowiowej 95, czy 98 wchodzi nawet 100 różnych komponentów. Są to różnego rodzaju węglowodory aromatyczne, rozpuszczalniki, czy alkohole. Wszystkie z nich są bardzo szkodliwe nie tylko dla człowieka, ale dla środowiska i urządzeń nią napędzanych. Paliwa alkilatowe, w porównaniu do tradycyjnej benzyny, są pozbawione większości z tych szkodliwych substancji i składają się jedynie z kilku komponentów. Ma to ogromny wpływ przede wszystkim na zdrowie i środowisko, ale również na silniki urządzeń, nie tracąc przy tym żadnych właściwości eksploatacyjnych.” – mówi Wojciech Maniewski, prezes firmy Reflex – wyłącznego polskiego dystrybutora paliw alkilatowych znanego pod marką AlkiPower.
Wśród strażaków paliwa alkilatowe wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Głównym powodem jest niezwykła stabilność paliwa, które w normalnych warunkach, po wlaniu do urządzenia może być bezproblemowo eksploatowane aż przez trzy lata! „Dla paliwa alkilatowego stabilność i długie okresy przechowywania, to nie problemem. Ma ono bez porównania dłuższy okres przydatności niż paliwo tradycyjne – może być przechowywane nawet od 3 do 5 lat bez utraty wysokiej jakości, a to pozwala na bezproblemowy rozruch urządzeń, nawet po bardzo długim czasie nieużywania.” – dodaje Wojciech Maniewski.
Jednym z wielu powodów jest fakt, że benzyna alkilatowa Marline i Aspen jest znacznie czystsza niż klasyczna benzyna. Brak w niej substancji chłonących wilgoć, żrących czy mogących ulec odparowaniu lub rozwarstwieniu. Dzięki temu chroni silniki urządzeń spalinowych i dodatkowo nie szkodzi środowisku. Paliwa te są niemal bezwonne, a w procesie spalania wydzielają nawet o 40% mniej spalin, które dodatkowo są znacznie czystsze. Przekonały się już o tym Akademia Pożarnicza w Warszawie oraz Centralna Szkoła PSP w Częstochowie. Obie placówki rozpoczęły swoją przygodę z alternatywnymi paliwami alkilatowymi pod koniec ubiegłego roku i mają zamiar kontynuować pracę na alkilacie w najbliższych latach.
Brak szkodliwych substancji sprawia, że w płucach i na śluzówkach użytkowników nie zbierają się rakotwórcze i toksyczne substancje takie jak np. benzen, toluen czy ołów, a na podzespołach silnika nie gromadzi się nagar i sadza. Zerowa zawartość etanolu powoduje, że nie występuje korozja i problemy z wodą. Dzięki temu silnik jest czystszy, jego praca znacznie bardziej efektywna, a urządzenia, z którymi pracujemy, posłużą nam o wiele dłużej.
Dzięki swoim unikatowym cechom paliwa alkilatowe znajdą swoje zastosowanie nawet podczas najcięższych akcji ratunkowych. Mają doskonałe właściwości eksploatacyjne, pozwalają na pracę maszyn w najtrudniejszych warunkach, bez względu na sezon oraz doskonale sprawdzają się pod dużymi obciążeniami, przy ciężkiej i długotrwałej pracy.
Alkilaty już od dawna stosuje się w jednostkach Straży Pożarnej w Skandynawii, Francji, Niemczech, czy w Czechach. – Wszędzie tam paliwa alkilatowe są łatwo dostępne na półkach w sklepach ze sprzętem i drobnymi maszynami spalinowymi. Warto również podkreślić ich szerokie zastosowanie w silnikach zaburtowych łodzi, skuterów wodnych i śnieżnych oraz quadów. , We wszystkich tych miejscach zdecydowanie rekomenduje się stosowanie paliw alkilatowch z uwagi na ich różnorakie zalety. Na taką zmianę czekamy również w Polsce.
Na ten moment najwyższej jakości paliwa alkilatowe MARLINE (należące do szwedzkiej grupy ASPEN) można kupić u wyłącznego polskiego dystrybutora – firmy AlkiPower, która w swojej ofercie posiada produkty do silników dwu- i czterosuwowych.
MARLINE Premium 2T jest gotową do użycia w silnikach 2-suwowych mieszanką paliwa alkilatowego z dodatkiem najwyższej klasy oleju biodegradowalnego. Dzięki gotowej uniwersalnej mieszance znacznie ułatwiamy sobie pracę i unikamy potencjalnych błędów w dawkowaniu oleju. Do silników 4-suwowych idealnie nada się MARLINE Premium 4T, czyli czysta benzyna alkilatowa. W razie potrzeby po zmieszaniu z własnym olejem również sprawdzi się do silników 2-suwowych. Oba produkty dostępne są w pojemnościach 2, 5, 20 oraz 200 litrów. Wszelkie dodatkowe informacje oraz możliwość zakupu znajdziecie Państwo na oficjalnej stronie dystrybutora: www.alkipower.pl
Prezentacja paliwa alkilatowego Marline Premium dla funkcjonariuszy oraz kadetów I i II kompanii Dziennego Studiów Aspirantów Centralnej Szkoły PSP.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Alkipower