TECHNOLOGIE
Technologia cyfrowa w służbach ratunkowych jest powszechna i wykorzystywana głównie w systemach zarządzania zdarzeniami, dysponowania sił i środków oraz w szkoleniach. Pewną nowością z zakresu technologii cyfrowej, która coraz częściej pojawia się w branży ratowniczej i prewencji społecznej, jest Wirtualna Rzeczywistość, czyli Virtual Reality. Dzięki tej technologi możemy „wejść” w cyfrowy świat, w którym znajdziemy rozrywkę, filmy itp. Można ją wykorzystać do ciekawej, interaktywnej nauki z różnych dziedzin.
Nie byłem przekonany, czy ta technologia i wirtualny świat może być narzędziem, za pomocą którego można w ciekawy sposób prowadzić dydaktykę i osiągnąć założone cele. Aby to sprawdzić, dzięki uprzejmości firmy EHS VR otrzymałem do testów gogle VR wraz z ich cyfrowymi aplikacjami.
Aplikacje, które otrzymujemy z goglami, obejmują tematykę ochrony przeciwpożarowej (czyli szkoleń ppoż.), udzielania pierwszej pomocy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Są to aplikacje przeznaczone do szkoleń wstępnych dla pracowników oraz edukacji społecznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Z powodzeniem znajdą one również zastosowanie w salach edukacyjnych, podczas szkoleń młodzieżowych drużyn pożarniczych i innych szkoleń w Jednostkach Ochrony Przeciwpożarowej.
W dziale aplikacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej znajdziemy elementy dotyczące m.in. ewakuacji z budynku, ewakuacji drabiną mechaniczną, skoku na skokochron, bezpieczeństwa pożarowego w domu, obsługi hydrantu wewnętrznego, użycia gaśnicy, ucieczki budynku, gaszenia oleju na patelni, pożaru w pociągu, oparzenia oraz zagadnień związanych z tlenkiem węgla.
Dział aplikacji z zakresu pierwszej pomocy obejmuje zagadnienia dotyczące ran ciętych, oparzeń, podstawowych zabiegów resuscytacyjnych i użycia automatycznego defibrylatora na terenie stadionu, w domu, fabryce i na stacji metra, szkolenie z podstawowych zabiegów resuscytacyjnych dla jednej osoby oraz aplikację multiplayer.
W dziale aplikacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) znajdziemy zagadnienia dotyczące: identyfikacji zagrożeń, pracy na wysokości, pracy przy maszynach, pracy z wózkiem widłowym, pracy operatora dźwigu i sygnalisty hakowego oraz ergonomii pracy w domu i biurze.
Szczegóły dotyczące każdej z aplikacji znajdziecie pod adresem:
https://www.ehsvr.com/aplikacje-vr-bhp-ppoz-pierwsz-pomoc
Zaletą otrzymanych gogli wraz z aplikacjami był brak wymagań dodatkowych kontrolerów. Dzięki temu wszystkie czynności i gesty, jakie musimy wykonać w aplikacjach, wykonujemy za pomocą ruchów ciała i gestów rękoma. Aby w sposób wygodny i bezpieczny korzystać z wirtualnych aplikacji i gogli, potrzebne jest miejsce o wymiarach ok. 2×2 metry, po którym swobodnie możemy się poruszać (miejsce bez przeszkód takich jak krzesła, stoły itp.)
WRAŻENIA Z UŻYTKOWANIA
Pierwsze wrażenia, po założeniu gogli i wejściu w wirtualną rzeczywistość są pozytywne. Możemy się obracać w dowolnym kierunku, co pozwala nam obserwować cyfrowy świat, w którym się znajdujemy.
Do testu jako pierwszą wybrałem aplikację z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącą pracy na wysokości. Aplikacja skierowana jest do osób, które będą pracowały na wysokości powyżej 3,5 metra i w której będą wykorzystywać środki ochrony indywidualnej. Przy użyciu tej aplikacji można łatwo, krok po kroku nauczyć się zasad prawidłowego postępowania w przygotowaniu do wykonywania tego typu obowiązków. Ta aplikacja, podobnie jak pozostałe, jest aplikacją, w której musimy wykonywać omawiane czynności po kolei. Oczywiście wszystko odbywa się w wirtualnej scenerii miejsca pracy (w tym przypadku firmy przemysłowej).
Najciekawszy wydał mi się element wejścia po drabinie jednego ze zbiorników. Nie byłem pewny, jak to może wyglądać i jakie będą odczucia wzrokowe. Samo wchodzenie polega na wykonywaniu ruchów rękoma, tak jakbyśmy chwytali poszczególne szczeble drabiny. Każdy odpowiedni ruch powoduje, że „wchodzimy” o jeden szczebel wyżej. Odczucia wzrokowe dotyczące wysokości są dość dobre i choć trochę im brakuje do tych rzeczywistych, to sądzę, że niektóre osoby poczują tu lekki strach.
Podobnie działają inne aplikacje z zakresu BHP, w których wykonujemy narzucone czynności, a przy tym nabywamy wiedzę i umiejętności postępowania w środowisku pracy.
Ze względu na to, co sam robię zawodowo, najbardziej zainteresowały mnie aplikacje z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz pierwszej pomocy.
Na pierwsze próby wziąłem aplikację dotyczącą podstawowych zabiegów resuscytacyjnych i użycia automatycznego defibrylatora na stacji metra. W tej aplikacji wcielamy się w postać, która oczekuje na pociąg metra i jest świadkiem nagłego zatrzymania krążenia. Już samo wirtualne miejsce robi ciekawe wrażenie, tym bardziej że inne wirtualne osoby mogą wchodzić w interakcję z nami.
Aplikacja pozwala użytkownikowi na naukę prawidłowego postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia i ratowania życia osoby poszkodowanej z wykorzystaniem AED. W tym dziale również wykonujemy zalecane czynności krok po kroku.
Jako kolejną, przetestowałem aplikację, w której scenariusz obejmował pożaru w pociągu. Wcielając się w rolę pasażera, musiałem wykonać poszczególne czynności, aby ograniczyć i ugasić pożar, jaki powstał w jednym z wagonów. Tu również byłem prowadzony tak, aby skutecznie zadziałać w opisywanej sytuacji.
Najbardziej jednak ciekawiły mnie dwa scenariusze, związane z ewakuacją drabiną mechaniczną oraz skokiem na skokochron.
Pierwszy z nich zaczyna się w mieszkaniu usytuowanym na 7 pietrze budynku, gdzie pożar odcina nam możliwość ewakuacji korytarzem. Oczywiście pożar rozwija się, stanowiąc dla nas coraz większe zagrożenie. Nasza droga ucieczki prowadzi przez okno, do którego od zewnątrz, w koszu drabiny mechanicznej docierają strażacy. Zwykle taki kosz znajduje się bezpośrednio przy oknie, w aplikacji jest on oddalony o ok. 1,5 metra i musimy dostać się do niego po wąskiej kładce.
Nie spodziewałem się, że wirtualne doznania mogą tak bardzo „okłamać” nasze zmysły i poczujemy strach przed upadkiem, przechodząc do kosza po kładce.
Największy efekt „wow” daje scenariusz, w którym odcięci przez pożar, zmuszeni jesteśmy do ewakuacji przez skok na skokochron. Mimo że jest to wirtualna rzeczywistość, to nie ukrywam, że stojąc przed „wybitą szybą” w oknie, czułem ogromny strach przed wykonaniem tego skoku. Trzeba mieć świadomość, że spowoduje, że się przewrócimy. Dlatego polecam, by na początku korzystać z aplikacji, będąc przez kogoś asekurowanym.
JAK ZAKUPIĆ
Aplikacje wraz z goglami można kupić u producenta, czyli w firmie EHS VR. Dla wielu potencjalnych użytkowników cena zakupu może okazać się spora, dlatego jednostki OSP i PSP mogą zakupić cały zestawu dzięki przeznaczonym dla nich dotacjom. O tym gdzie można szukać dotacji i jakie należy spełnić kryteria, odpowie Wam zespół firmy EHS VR. Kontakt w sprawie dotacji na zakup znajdziecie pod adresem:
Po zakupie otrzymujemy dożywotnią subskrypcję na aplikację, dzięki czemu szkolenia nie będą miały ograniczeń w czasie.
Możliwe są również darmowe testy aplikacji. Każdy, kto chce sprawdzić, czy w jego przypadku takie rozwiązanie będzie się sprawdzało, może umówić się na niezobowiązujące tygodniowe testy aplikacji pod adresem:
https://www.ehsvr.com/testy-gogli-vr-i-aplikacji-bhp-vr
PODSUMOWANIE
Przed twórcami aplikacji jest jeszcze sporo pracy związanej z urzeczywistnieniem scenerii, ponieważ elementy związane z postaciami czy płomieniami na dzień dzisiejszy są w stylu „animowanym”. Uważam jednak, że nie należy bać się tej technologii. W jednostkach na pewno sprawdzi się ona podczas nauki PIERWSZEJ POMOCY oraz DZIAŁAŃ PPOŻ, gdzie możliwe jest zasymulowanie zdarzenia w przyjętej scenerii wraz z całą jej interaktywnością. Jest to narzędzie, które w sposób bezpieczny pozwoli znaleźć się w środowisku pożaru, pomoże poznać jego dynamikę i związane z nim zagrożenia oraz nauczyć użytkownika właściwego postępowania w zastanej sytuacji.
Więcej informacji znajdziecie także na:
Linki do nas:
aplikacje: https://www.ehsvr.com/aplikacje-vr-bhp-ppoz-pierwsz-pomoc
strona główna: https://www.ehsvr.com/
youtube: //www.youtube.com/@ehsvr1” target=”_blank”>https://www.youtube.com/@ehsvr1>
Artykuł sponsorowany.
Materiał powstał we wspólpracy z marką EHS VR.