Legnica
We wtorek (24 kwietnia br.) na nowo wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S3 w okolicach Legnicy odbyły się ćwiczenia dolnośląskich służb ratowniczych. Zaplanowano i zrealizowano dwa epizody związane ze zdarzeniami, do których może dojść w ruchu drogowym. Scenariusz pierwszego zadania zakładał wypadek drogowy, który powstał w wyniku pościgu prowadzonego przez patrol Żandarmerii Wojskowej. Uciekinier zjechał na przeciwległy pas ruchu i kontynuował niebezpieczną jazdę „pod prąd”, która doprowadziła do zderzenia z prawidłowo poruszającymi się uczestnikami ruchu. Zderzeniu uległy dwa samochody osobowe. Jeden z nich stanął w płomieniach. Funkcjonariusze ŻW obezwładnili i aresztowali mężczyznę, a następnie przystąpili do zabezpieczenia miejsca wypadku. Konsekwencją gwałtownej zmiany sytuacji na drodze i następstwem pierwszego zdarzenia był karambol z udziałem kilku aut osobowych, samochodu ciężarowego i autobusu, którym podróżowało 17 osób. Droga została całkowicie zablokowana. Obecne na miejsce służby zostały zmuszone do rozdzielenia sił, aby podjąć działania przy większym i poważniejszym w skutkach zdarzeniu. Kierujący Działaniami Ratowniczymi przekazał do stanowiska kierowania informacje o zaistniałej sytuacji i konieczności zadysponowania dodatkowych sił i środków. W pierwszej fazie podjętych działań zdarzenie określono, jako masowe, gdzie obecne na miejscu siły nie były wystarczające do udzielenia pomocy wszystkim, którzy jej potrzebowali.
Przybyłe na miejsce zastępy Państwowej Straży Pożarnej, okoliczne jednostki OSP oraz zespoły Państwowego Ratownictwa Medycznego przystąpiły do ewakuacji osób poszkodowanych i ich segregacji według TRIAGE. Koordynatorzy medyczni wyznaczyli strefy dla uczestników zdarzenia. Ratownicy z Grupy Ratownictwa Medycznego PCK zorganizowali punkt przyjęcia osób poszkodowanych w namiocie pneumatycznym. W międzyczasie trwały działania związane z wykonaniem dostępu do osób, które były uwięzione w samochodach osobowych. Do tego celu strażacy użyli narzędzi hydrauliki siłowej. Z uwagi na fakt, że autobus był przechylony na bok istniało duże ryzyko, że pojazd w każdej chwili może osunąć się na ratowników lub osoby ranne. Za stabilizacje autobusu oraz wykonanie dostępu do jego wnętrza odpowiedzialni byli ratownicy ze Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego „BOLESŁAWIEC”. Przy wykorzystaniu podpór stabilizacyjnych i platform ratowniczych ułatwili oni pracę pozostałym ratownikom oraz zażegnali kwestie problemu stabilizacji pojazdu. Na miejsce karambolu dotarło wiele zespołów PRM. Duża ilość osób rannych wpłynęła na decyzję o zadysponowanie na miejsce śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zorganizowanie lądowiska dla śmigłowca LPR wymagało usunięcia barier oddzielających przeciwległe pasy jezdni. Zadaniem zajęli się druhowie OSP, którzy w szybkim czasie zdemontowali bariery linowe i utworzyli odpowiedni plac do lądowania HEMS. Po wylądowaniu załoga „Ratownika 13” podjęła najciężej poszkodowanego. Pozostali uczestnicy wypadku byli transportowani do placówek szpitalnych przez zespoły ratownictwa medycznego.
Drugi epizod rozpoczął się w czasie trwania pierwszego zadania. Kierowca samochodu osobowego postanowił wykorzystać okazję i jechać za pojazdami uprzywilejowanymi, które poruszały się „korytarzem życia”. W wyniku nadmiernej prędkości i złych warunków na drodze auto wpadło w poślizg, odbiło się od przejeżdżającej obok cysterny, po czym spadło z wiaduktu i wpadło do rzeki. Wewnątrz pojazdu uwięzione zostały osoby. Ponadto uderzenie w bok cysterny spowodowało jej rozszczelnienie i wyciek substancji niebezpiecznej. Przy wykorzystaniu technik alpinistycznych ratownicy ze Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wysokościowego „LEGNICA” dostali się do osób, uwięzionych wewnątrz auta, które wystawało nad powierzchnią wody. Strażacy ewakuowali rannych i przekazali ich w ręce zespołów ZRM. Ponadto podjęto działania związane z rozpoznaniem wycieku substancji chemicznej, ograniczeniu dalszego skażenia oraz zablokowaniu wycieku. W wydarzeniu uczestniczyły zastępy Państwowej Straży Pożarnej oraz okoliczne jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych, zespoły Państwowego Ratownictwa Medycznego, załoga Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, liczne siły Policji, Żandarmeria Wojskowa, służby drogowe GDDKiA oraz wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego DUW i dolnośląskie grupy ratownicze. W trakcie ćwiczeń ratownicy oraz funkcjonariusze służb porządkowych mogli zapoznać się z nowoczesną infrastrukturą drogową oraz ułatwieniami, które zostały przygotowane specjalnie dla służb ratunkowych. Mowa m.in.: o nowym rodzaju barier oddzielających przeciwległe pasy jezdni, które w wyznaczonych miejscach są specjalnie skonstruowane co umożliwia ich demontaż w bardzo szybkim czasie bez potrzeby używania do tego celu narzędzi. Głównym założeniem ćwiczeń było sprawdzenie obowiązujących procedur dot. działań ratowniczych na drogach, kontrola współpracy pomiędzy służbami ratowniczymi a zarządcą drogi oraz przećwiczenie dojazdu służb z wykorzystaniem przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Organizatorem ćwiczeń była Komenda Wojewódzka PSP we Wrocławiu oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.