Coraz częstsze działania zastępów straży pożarnej, w akcjach związanych z udzielaniem pomocy medycznej, przysparzają kilku trudności już na początkowym etapie podejmowania czynności. Pierwszą i fundamentalną kwestią jest zebranie informacji o poszkodowanym, na temat jego obecnych chorób, przebytych urazów czy przyjmowanych na stałe leków.
W przypadku kiedy osoba poszkodowana jest sama w domu, a kontakt z nią jest ograniczony, służby nie są w stanie pozyskać pożądanych informacji praktycznie z żadnego źródła. Bardzo często zdarza się, że nawet jeśli bliscy tej osoby są gdzieś w pobliżu, będąc pod wpływem silnych emocji, nie są w stanie rzeczowo odpowiadać na zadane przez nas pytania.
Z pomocą przychodzą nam różne rozwiązania, jak chociażby „koperta życia”, którą możemy przetrzymywać w lodówce. W zdarzeniach poza miejscem zamieszkania użytecznym okazuje się być telefon komórkowy i uzupełniona w nim karta medyczna. Znajdziemy ją w zakładce „Zdrowie”. Uwzględnia ona najważniejsze kwestie dla ratowników, tj. informacje o chorobach, alergiach, zażywanych lekach czy grupie krwi. Mogą się w niej znajdować również numery kontaktowe do najbliższych osób.
Kartę medyczną możemy ustawić w telefonach komórkowych z systemem IOS, Apple oraz Android.
Jak w praktyce skorzystać z tej funkcji?
- Na ekranie blokady odnajdujemy pozycję ALARMOWE.
- Po naciśnięciu wyświetli nam się ekran z cyframi do wyboru.
- U dołu ekranu znajdziemy pozycję KARTA MEDYCZNA, ze wszystkimi danymi medycznymi.
Karta medyczna wyświetli się nawet wtedy, kiedy telefon jest zabezpieczony kodem bezpieczeństwa.