W ciągu służby czy to w OSP czy PSP wielu z was zdarzyło się „jechać” do zdarzenia gdzie człowiek znajdował się pod pojazdem. Gdy pamiętamy i słyszymy o takim zdarzeniu, na myśl przychodzi nam użycie poduszek pneumatycznych (najczęściej wysokociśnieniowych) . Jednak jak każdy chyba wie, zastosowanie poduszek pneumatycznych wymaga podstawowej wiedzy z zakresu ich stosowania, odpowiedniego przygotowania zestawu pneumatycznego w skrytce pojazdu oraz systematycznych ćwiczeń. Aby usprawnić i uprościć ratownictwo w sytuacjach gdy priorytetem jest ewakuacja osoby rannej przygniecionej pod pojazdem, powstały co najmniej dwa szybkie sposoby wykorzystania rozpieraczy „ramieniowych”. Bo ratownictwo musi być proste i skuteczne. Jednym z nich jest SHUB, czyli specjalna podpora dedykowana rozpieraczom „ramieniowym”, która jest alternatywą dla poduszek pneumatycznych.
SHUB jest prosty w obsłudze a co najważniejsze jest kompatybilny z każdym standardowym rozpieraczem „ramieniowym” na rynku. Dzięki niewielki rozmiarom i wadze (tylko 9.5kg) bez problemu może być przechowywany w skrytce samochodu strażackiego. SHUB to proste i skuteczne narzędzie, które umożliwia szybką i bezpieczną pracę dowolnym rozpieraczem, wykorzystując go jako urządzenie podnoszące. Holenderski patent można używać na każdej nawet nierównej powierzchni.
JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE?
Będąc zwolennikiem dobrego i prostego ratownictwa, które ukierunkowane jest na szybką ewakuację i szybki transport do szpitala, SHUB jest dla mnie rozwiązaniem, które pozwala na zachowanie tych priorytetów. Zastosowanie standardowych zestawów pneumatycznych wymaga zgrania zespołu i czasu (co nie zawsze w kwestiach medycznych przekłada się na przeżywalność osób rannych). Stosując SHUB, te same czynności i ewakuację, jesteśmy w stanie wykonać w szczególnych przypadkach jednym ratownikiem. Jak dobrym akcesorium i jak bezpiecznym jest SHUB, pokazują zdjęcia z ćwiczeń gdzie udało się podnieść na „maksa” samochód osobowy – mł. kpt. w st. spocz. Waldemar Pruss (red. Nacz. Strażacki.pl)
WAŻNE: w trakcie stosowania SHUBa, podczas podnoszenia, powinno się stosować ogólną zasadę PODNOSZENIE = STABILIZACJA/PODBUDOWA.
Na zdjęciach prezentujemy zastosowanie SHUBa (podczas ćwiczeń) i maksymalnym uniesieniem samochodu osobowego z użyciem rozpieracz HOLMATRO. Aby pokazać możliwości szybkiej ewakuacji, samochód osobowy został uniesiony za pomocą SHUBa z przodu, z boku oraz z tyłu.
SHUBA, możecie kupić, klikając w link: https://supron1.pl/ratownictwo-techniczne/1603-podpora-shub-do-stabilizacji-rozpieracza.html
! WAŻNE ! Opisane zagadnienia są teoretycznym wytłumaczeniem zagadnień ratowniczych. Zalecamy odbyć szkolenie stacjonarne z powyższych zagadnień w celu nabycia umiejętności praktycznych i zrozumienia tematyki.