Gdańsk
Rafineria Gdańska, a obecnie Grupa LOTOS i jej zakład produkcyjny, który przez lata rozrastał się o nowe technologie, instalacje gazowo-olejowe oraz paliwowe i asfaltowe, stwarza poważne zagrożenie ekologiczno-wybuchowe. Takie zakłady o podwyższonym ryzyku awarii, usterki instalacji lub pożarze, raz na trzy lata przechodzą ćwiczenia taktyczno-bojowe, w którym uczestniczą znaczne siły i środki strażackie z województwa jak i zakładowych straży oraz służb współpracujących Policji, Pogotowia Ratunkowego, Wydziału Ochrony Środowiska
15 Września b.r kilka minut przed 10-tą na terenie LOTOS-u doszło do awarii w separatorze wysokociśnieniowym gorącym instalacji hydrokrakingu 0150-V2. Proces hydrokrakingu polega na przekształceniu ciężkich węglowodorów zawierających siarkę i azot, w lekkie nasycone przy zastosowaniu wodoru, bardzo wysokiego ciśnienia i odpowiednio dobranego katalizatora. Proces przebiega z konsumpcją wodoru oraz z wytworzeniem siarkowodoru i amoniaku, wydzielanych następnie z gazów procesowych.
W wyniku awarii doszło do rozszczelnienia instalacji zawierającej m. in. siarkowodór, propan, amoniak, wodór. Określona w Raporcie o Bezpieczeństwie ilość siarkowodoru jaka może zostać uwolniona w razie takiej awarii to 915 kg. Na miejsce ruszają strażacy z Zakładowej Straży Pożarnej, oraz zespoły ratownicze zakładu LOTOS. wiadomo także iż są osoby poszkodowane w wyniku tego zdarzenia, następuje ewakuacja terenu.
Powiadamiana jest Państwowa Straż Pożarna, w pierwszej kolejności na miejsce udają się zastępy z JRG 2 Gdańsk Śródmieście, a na terenie jednostki JRG 2 przy ul. Siennickiej utworzono punkt koncentracji sił i środków wozów strażackich z miasta Gdańsk. Stwarzana jest także kompania gaśnicza z województwa pomorskiego, oraz dysponowano dwie sekcje ratownictwa chemicznego.
Kilka minut po 10-tej na miejscu są strażacy z JRG 2. Kierowani są pod siedzibę Zakładowej Straży Pożarnej, skąd jednostki przemieszczają się na miejsce zdarzenia. W pierwszej kolejności jest zapotrzebowanie na strażaków. Strażacy z ratownictwa chemicznego ZSP LOTOS Straż, stwierdzają powstanie chmury gazowej na 2787m. Taka sytuacja wymusza na dowodzących akcją zatrzymania tej chmury, by nie rozprzestrzeniała się na tereny miejskie, w której znajdują się domy, hurtownia spożywcza oraz stacja benzynowa.
Kilka minut przed 11-stą na miejsce przybywa sekcja ratownictwa chemicznego z JRG 1 Gdynia. Udaje się ona także na miejsce awarii. Na terenie rafinerii powołano sztab ratowniczy składający się z przedstawicieli ZSP LOTOS Straż, KW PSP Gdańsk, KM PSP Gdańsk, wykorzystano do prowadzenia łączności na różnych kanałach nowoczesny samochód dowodzenia i łączności z Chojnic, kanały podzielono na odcinki bojowe, które zostaną użyte w obronie przed chmurą gazu na wysokości bramy numer 8 od ulicy Benzynowej, oraz skoordynują działania na terenie zakładu.
Przybyła tam kompania gaśnicza prowadzi również ciągle zaopatrzenie wodne, do pomocy użyto agregat pompowy z JRG 3 Gdańsk Orunia, wykorzystano do tego ciąg wodny przylegający do terenu rafinerii oraz rozstawiono namioty służące
strażakom do odpoczynku i wymianie obsady. Na parking przy ul Benzynowej dotarła grupa ratownictwa chemicznego ze
Starogardu Gdańskiego, której celem było monitorowanie, jakie stężenie ma chmura i czy nie przenosi na inny teren.
Podczas działań ranny zostaje jeden ze strażaków, przybyły na miejsce zespoły ratownictwa medycznego z Gdańska i Pruszcza Gdańskiego przejmują poszkodowanego.
Tuż przed 14-stą w łączności radiowej padło zakończenie ćwiczeń, zastępy zbierają swoje odcinki bojowe, oraz udają się na parking przy ul. Benzynowej gdzie następuje podsumowanie działań, podziękowania dla wszystkich strażaków uczestniczących w tych ćwiczeniach, jak że ważnych dla mieszkańców miasta Gdańska i powiatu Pruszcz Gdański. Celem ćwiczeń także było wychwycenie błędów logistycznych tj. kłopoty z wjazdem na teren zakładu strażaków, oraz sprawdzenie procedur podczas takich zdarzeń. Ćwiczeniom przyglądał się Pomorski Komendant Wojewódzki PSP mł. bryg. Tomasz Komoszyński oraz Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku st. bryg. Wojciech Prusak.
Siły i Środki użyte w ćwiczeniach:
Kompania Gaśnicza – KW PSP Gdańsk:
1. 434[G]21 – GBA 2/16 – StarMan/Auto-SHL – JRG 4 Gdynia
2. 305[G]25 – GCBA 5/32 MAN TGM 18.340/Stolarczyk – JRG 5 Gdańsk Oliwa
3. 331[G]25 – GCBA 5/35 MAN TGM 18.340/Stolarczyk – JRG Pruszcz Gdański
4. 552[G]25 – GCBA 5/37 Mercedes Benz Atego 1628/ PS Szczęśniak – JRG Rumia
5. 441[G]25 – GCBA 5/32 MAN TGM 18.340/Stolarczyk – JRG Kartuzy
6. 541[G]26 – GCBA 5/32 Mercedes Benz Atego/PS Szczęśniak – JRG Tczew
7. 432[G]25 – GCBA 8+4/50 Renault Kerax 480/ISS Wawrzaszek – JRG 2 Gdynia Chylonia
8. 511[G]21 – GBA 2,5/16 Mercedes Atego 1326/Moto Truck – JRG Sopot
9. 551[G]21 – GBA 2,5/16 Renault Midlum 300/ISS Wawrzaszek – JRG Wejherowo
Pluton Chemiczny – JRG 1 Gdynia:
1. 431[G]91 – SOp Toyota Hilux
2. 431[G]64 – SLRChem Mercedes Benz Sprinter 319CDI/ISS Wawrzaszek
3. 431[G]60 – SCRChem Iveco Stralis Hi-Street 420/Stolarczyk
Pluton chemiczny – JRG Starogard Gdański:
1. 521[G]90 – SLRt Mercedes Sprinter/Stolarczyk
2. 521[G]22 – GBA 2,5/25 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
3. 521[G]60 – SCRChem Iveco Stralis Hi-Street 420/Stolarczyk
4. 520[G]83 – SOp Kia Cee’d
Pierwszy rzut – JRG 2 Gdańsk Śródmieście:
1. 302[G]90 – SLRR Mitsubishi L200
2. 302[G]21 – GBA 2,5/16 Mercedes Benz Atego 1326/ PS Szczęśniak
3. 302[G]22 – GBA 2,5/30 Renault Midlum/ISS Wawrzaszek
4. 302[G]53 – SH-25 MAN TGL 12.240/Bumar
JRG 3 Gdańsk Orunia:
1. 303[G]22 – GBA 2,5/24 Volvo FL240/PS Szczęśniak
2. 303[G]81 – SCKn Renault Kerax 420dci/ISS Wawrzaszek + 303-K1 (Kontener próżniowy)
3. 303[G]82 – SCKn Jelcz 642/WUKO + 303-K6 (Kontener – Agregat Pompowy)
4. 303[G]83 – SCKn Iveco Trakker/ZAMET + 303-K2 (Kontener Namiotowy)
Pozostałe:
1. 301[G]43 – SRt Renault Midlum 300.14/ISS Wawrzaszek – JRG-1 Gdańsk Wrzeszcz
2. 301[G]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420 dci/ISS Wawrzaszek – JRG 1 Gdańsk Wrzeszcz
3. 304[G]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420 dCi/ISS Wawrzaszek – JRG 4 Nowe Szkoty
4. 306[G]21 – GBA 2,5/16 Mercedes Benz Atego 1326/ PS Szczęśniak – JRG 6 Gdańsk Jasień
5. 313[G]25 – GCBA 14/60 – Renault Kerax/Wawrzaszek – Portowa Straż Pożarna – Florian
6. 317[G]27 – GCBAPr 8/100/750 MAN TGS 33.480 6×6 BB/Ziegler – ZSP PERN “Przyjaźń”
7. 410[G]98 – SDiŁ Iveco Daily 70C17/Arkom – KP PSP Chojnice
8. 305[G]53 – SH 40 Volvo FM12/Bumar – JRG-5 Gdańsk Oliwa