Kraj
Niedawno prezentowaliśmy wam techniczne aspekty dotyczące drabin mechanicznych oraz podnośników wykorzystywanych przez straże pożarne. Dziś chcemy dla was porównać te dwa typy pojazdów; pokazać ich wady i zalety, różnice oraz to, co je łączy.
Szybkość sprawiania
Jest to kluczowy element, na który należy spojrzeć pod kątem pojazdów pożarniczych do działań na wysokości. W przypadku drabin ich szybkość sprawiania w porównaniu do podnośników jest relatywnie szybsza ze względu na konstrukcję „zestawu drabinowego”, który praktycznie już po rozstawieniu podpór jest gotowy do działań, czyli może być unoszony i wysuwany. Pozwala to na, chociażby szybkie dotarcie do osób znajdujących się w oknach budynków w przypadku pożarów. Jest to o tyle ważne gdy ewakuacja ma priorytet przed samym gaszeniem pożaru.
Podnośniki na ten moment są minimalnie wolniejsze, a to ze względu na „nożycową: konstrukcję ramienia teleskopowego. Trzeba też pamiętać, że generalnie podnośniki to pojazdy, które zostały zaadoptowane do celów pożarniczych i które z założenia były pojazdami dla szerokiego wachlarza usług.
Udźwig i wielkość kosza
Tutaj królują podnośniki, których kosze ratownicze są w stanie standardowo unieść ciężar w granicach 500-600kg. Podyktowane to jest konstrukcją i masą ramienia teleskopowego. Z tego względu podnośniki są najczęściej wykorzystane do długich działań na wysokości, do działań technicznych z dużą ilością sprzętu lub do akcji nietypowych jak, chociażby ewakuacja bardzo ciężkich osób.
Udźwigi kosza ratowniczego drabin mechanicznych są najczęściej na poziomie 300-400 kg. Podobnie jak w przypadku podnośników masa udźwigu uzależniona jest od konstrukcji ramienia, czyli w tym przypadku parki drabinowego. Mimo mniejszego udźwigu jest on wystarczający do codziennych działań gaśniczych i ratowniczych
Wielkość kosza ratowniczego u podnośników jest najczęściej większa w porównaniu do koszy drabiny mechanicznych. Mimo różnic w wielkościach, kosze ratownicze obydwu pojazdów posiadają na stałe zamontowane działka wodno-pianowe oraz oświetlenie.
Suchy pion
Ta cecha dostępna jest generalnie u obydwu pojazdów, tylko że różnica polega na długości samego suchego pionu. W przypadku drabin mechanicznych suchy pion zamontowany jest na najwyższym przęśle i jego długość odpowiada długości tego przęsła.
Podnośniki posiadają suche piony na całej długości teleskopowych ramion (teleskopowe suche piony). W miejscu przegubowego łączenia się ramion piony połączone są za pomocą gumowych węży.
Wysokość unoszenia
Królami wysokości unoszenia są podnośniki, z których największy na świecie jest w stanie unieść strażaków na wysokość 112 metrów. W przypadku drabin wysokość unoszenia jest mniejsza, ale też imponująca, bo najwyższa drabina umożliwia uniesienie ratowników na wysokość 68 metrów.
Cechy szczególne
Drabiny to pojazdy o dużo bardziej zwartej konstrukcji niż podnośniki, dzięki czemu lepiej sprawują się w miejskich aglomeracjach o węższych drogach dojazdowych i ciaśniejszej zabudowie. Podnośniki to najczęściej pojazdy o większej budowie, szczególnie gdy wysokość unoszenia jest ponad standardową wysokością unoszenia drabin mechanicznych (30-40m). Większa konstrukcja wyklucza je najczęściej z zastosowania w ciasnej aglomeracji miejskiej.
Serwis
W kwestii drabin mechanicznych serwis dotyczy (poza podwoziem) całego „zestawu drabinowego” i wykonywany jest on tylko przez autoryzowany firmowy serwis danego producenta. Serwis ten wykonywany jest co roku.
Podnośniki podlegają dozorowi technicznemu i których przegląd konserwacyjny powinien być przeprowadzony co roku.
Jak widać, każdy z pojazdów ma swoje wady i zalety. Dlatego też wybór odpowiedniego pojazdu do działań na wysokości uzależniony powinien być od potrzeb lokalnych danej jednostki, zakresu działań, uwarunkowań zabudowy oraz szczególnych potrzeb ratowniczych.