Wrocław
W 2022 roku Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu odebrała kolejne nowe samochody ratowniczo-gaśnicze i specjalistyczne.
Pojazdy zasiliły podziały bojowe podległych Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych. To kolejny rok, w którym wrocławscy strażacy pozyskali nowoczesny sprzęt. Sukcesywna wymiana floty wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pracy funkcjonariuszy, co przekłada się na efektywniejsze ratowanie ludzkiego życia, zdrowia i mienia.
W przeciągu ostatnich dwóch lat dokonano wymiany niemal wszystkich samochodów pierwszego wyjazdu we wrocławskich jednostkach. Pozyskano także kilka specjalistycznych pojazdów, które zastąpiły mocno wysłużone wozy tego samego przeznaczenia.
Poniżej szczegółowy opis wyposażenia pozyskanego w ubiegłym roku:
⦁ 301[D]21 GBA 2,5/28 – Scania P360 4×2 / Szczęśniak Pojazdy Specjalne
⦁ 302[D]21 GBA 2,5/28 – Scania P360 4×2 / Szczęśniak Pojazdy Specjalne
Początkiem grudnia 2022 roku dokonano odbioru dwóch fabrycznie nowych średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych typu GBA 2,5/28. Producentem nadwozia jest firma SZCZĘŚNIAK – Pojazdy Specjalne, która wykonała zabudowę na podwoziach Scania P360. Wozy trafiły do JRG nr 1 i 2 we Wrocławiu, gdzie wkrótce zostaną wprowadzone do podziału bojowego w roli samochodów pierwszego wyjazdu.
Pojazdy posiadają silnik o mocy 360 KM, zautomatyzowaną skrzynię biegów (8 w przód, 1 wsteczny) oraz układ napędowy 4×2. Dla załogi przygotowano jednomodułową kabinę brygadową, która posiada klimatyzację i sześć miejsc siedzących w układzie 1+1+4. Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Nadwozie ma siedem skrytek – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Wszystkie skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Do przewozu środków gaśniczych służą kompozytowe zbiorniki na wodę o pojemności 2500 litrów oraz 250 litrów na środek pianotwórczy.
Pojazdy wyposażono także w dwuzakresową, dwustopniową autopompę Godiva P2A o wydajności 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów, zwijadło linii szybkiego natarcia o długości 60 metrów zakończone prądownicą o wydajności 200 l/min, ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności od 800 do 3200 l/min oraz cztery zraszacze zamontowane pod podwoziem.
Dodatkowe wyposażenie stanowi wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm, oświetlenie robocze pola pracy oraz wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów.
Łączna wartość zakupionych pojazdów to 2 297 640,00 złotych. Nowy nabytek w JRG 1 zastąpił GBA 2,5/20 – Mercedes Benz Atego 1530 4×4 / Bocar z 2015 roku. Natomiast egzemplarz z JRG 2 przejmie rolę pierwszego wyjazdu, którą od przełomu 2021/2022 roku pełnił GBA 3/28 – Renault Range D16 4×2 również w zabudowie Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. “Renówka” po roku służby zostanie przesunięta na drugi rzut – 302[D]22. Natomiast obecnie użytkowany zastęp 302[D]22 GBA 2,5/20 – Mercedes Benz Atego 1329 4×4 / Germaz z 2010 roku trafi na stan innej wrocławskiej jednostki, gdzie będzie pełnił funkcję pojazdu rezerwowego.
⦁ 304[D]25 GCBA 5/37 – Volvo FMX380 4×4 / Bocar
Pod koniec listopada 2022 roku Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu dokonała odbioru pięciu ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych. Pojazdy zostały zabudowane na podwoziu Volvo FMX380 przez przedsiębiorstwo Bocar z Korwinowa.
Zamówienie zostało zrealizowane w ramach umowy zawartej 16 września 2022 roku na łączną kwotę 6 224 710 złotych. Nowy „ciężki” trafił na stan Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 4 we Wrocławiu. Zastąpił GCBA 9,5/64 – MAN TGS 26.440 / PUH Stolarczyk, który wkrótce zostanie przeniesiony do innej wrocławskiej JRG. Pozostałe pojazdy zostały przekazane do KP PSP Kłodzko, KP PSP Oleśnica (JRG Syców – 512[D]25), KP PSP Świdnica (561[D]25) i KP PSP Zgorzelec (JRG Bogatynia – 602[D]25).
Pojazdy zostały doposażone w silnik o mocy 380 KM, automatyczną skrzynię biegów i napęd uterenowiony 4×4. W zabudowie zamontowano zbiornik na wodę o pojemności 5000 litrów i 510 litrowy zbiornik na środek pianotwórczy. Ponadto układ wodno-pianowy posiada autopompę o wydajności 3705 l/min, działko gaśnicze DWP-32, linie szybkiego natarcia o długości 60 metrów i system zraszaczy zainstalowanych pod podwoziem. Wozy doposażono także w pneumatyczny maszt oświetleniowy, system oświetlenia pola pracy i wyciągarkę.
⦁ 304[D]90 SLRr – Ford Ranger Limited / Frank-Cars
JRG 4 we Wrocławiu otrzymała także lekki samochód ratowniczo-rozpoznawczy na bazie Ford Ranger. W ramach zamówienia zorganizowanego przez KW PSP w Warszawie zakupiono łącznie 23 takie pojazdy, które trafiły do Specjalistycznych Grup Ratownictwa Technicznego w całej Polsce. SLRr zostały przystosowane do funkcji pożarniczej przez częstochowską firmę Frank-Cars, która złożyła najkorzystniejszą ofertę dla zamówienia. Przetarg został zorganizowany w ramach projektu DROGI-V, czyli ‘Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V’. Łączna wartość przetargu to około 10,8 mln zł.
Pojazdy zostały wyposażone w skrzynię transportową, radiotelefony z pokrowcami i dodatkowymi bateriami, wielopolową ładowarkę do radiotelefonów, mikrofonogłośnik, aktywne ochronniki słuchu i plecak lub torbę medyczną. Nowy SLRr zastąpił w JRG 4 pojazd takiego samego typu również na podwoziu Ford Ranger (rok produkcji: 2020), który został przesunięty do Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu, gdzie otrzymał numer operacyjny 300[D]94.
⦁ 307[D]53 SCH-70 – Scania P410 / Bronto Skylift
20 lipca br. nastąpił odbiór nowego nabytku dla JRG PSP nr 7 we Wrocławiu. To wart ponad 5,3 miliona złotych podnośnik hydrauliczny o wysięgu 70 metrów! Firma Bronto Skylift wykorzystała do zabudowy podwozie Scania P410 z automatyczną skrzynią biegów i ostatnią osią skrętną. Więcej na temat pojazdu można przeczytać w artykule, gdzie szczegółowo opisaliśmy podnośnik i zaprezentowaliśmy go na zdjęciach [TUTAJ].
⦁ 307[D]87 SCKn – Scania P370 XT / Szczęśniak – Pojazdy Specjalne
Pod koniec września 2022 roku do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 7 we Wrocławiu trafił specjalistyczny, ciężki nośnik kontenerowy na podwoziu Scania P370 z serii XT. Pojazd napędzany jest silnikiem o maksymalnej mocy 272 kW (370 KM) i posiada kabinę przystosowaną do przewozu trzech osób (układ miejsc: 1+1+1). Główne wyposażenie nośnika to hakowy system załadowczy HIAB Multilift o udźwigu 21 ton, który odpowiada za załadunek i rozładunek kontenerów.
Wraz z nośnikiem jednostka otrzymała kontener z agregatem proszkowym i zbiornikiem o pojemności 3000 kg proszku. Łączna wartość całego zestawu to około 1,4 miliona złotych (brutto). Zakup został zrealizowany w ramach przetargu zorganizowanego przez KW PSP we Wrocławiu. 21 października 2022 roku nośnik i kontener zostały wprowadzone do podziału bojowego. Tym samym oficjalnie zastąpił wysłużonego GCPr 3000 na podwoziu Jelcz 315M (zabudowa: Total) z 1974 roku, który pełnił służbę w JRG 4 Wrocław – 304[D]35.
⦁ 307[D]K4 – Kontener proszkowy / Szczęśniak – Pojazdy Specjalne
W zestawie z nośnikiem odebrano także kontener z agregatem proszkowym AP-3000 i zbiornikiem o pojemności 3000 kg proszku. Kontener posiada skrytki sprzętowe zamykane żaluzjami aluminiowymi (układ skrytek: 4+4). Dużym ułatwieniem dla strażaków obsługujących ten sprzęt jest dostęp do kontenera bez konieczności zdejmowania go z nośnika lub przyczepy. Umożliwiają to podesty robocze w formie drabinek, które są zamontowane w skrytkach sprzętowych po obu stronach kontenera oraz dodatkowo rozkładana drabina prowadząca na dach. Ponadto kontener doposażono w oświetlenie robocze pola pracy zainstalowane z każdej jego strony.
Głównym elementem wyposażenia jest agregat proszkowy AP-3000 ze zbiornikiem proszku o pojemności 3000 kg. Dodatkowo kontener posiada działko proszkowe o wydajności od 15 do 40 kg/s (zamontowane na dachu), dwa zwijadła linii szybkiego natarcia z napędem elektrycznym i wężami 32 mm o długości 20 metrów zakończonymi prądownicami proszkowymi, dodatkowe węże o długości 10 metrów do przedłużania liniii szybkiego natarcia (4 sztuki) oraz sześć butli z azotem. Użycie maksymalnej wydajności działka proszkowego pozwala na opróżnienie zbiornika w zaledwie 75 sekund! Poza wyżej opisanym kontenerem na stanie JRG 7 Wrocław znajdują się także kontenery: pompowy, powodziowy i ze środkiem pianotwórczym. Jednostka posiada trzy nośniki kontenerów (Renault, MAN i w/w Scania) oraz jedną przyczepę przystosowaną do transportowania kontenerów.
Tekst: Kamil Czereba.
Zdjęcia: Kamil Czereba i Konrad Pluciński.