Susz
Po wyzwoleniu Polski spod okupacji hitlerowskiej w 1945 roku Panowie Leonard Słomowicz, Tadeusz Wiśniewski i Jan Olszewski zawiązali komitet założycielski Ochotniczej Straży Pożarnej w Suszu. Pierwszym komendantem został druh Tadeusz Wiśniewski. Jednostka przyjęła oficjalną nazwę Miejska Ochotnicza Straż Pożarna w Suszu. W tym czasie na wyposażeniu jako pierwsi w powiecie mieli motopompę M-400 zwaną „Błyskawicą” i kilka węży tłocznych dzięki czemu dzielnie stawiali czoło pożarom.
W latach 1945-1979 jednostka dysponowała takimi pojazdami gaśniczymi jak Mercedes, Ford, Doge, Star-20, Star-21, Star-25. Kolejnymi komendantami OSP w Suszu byli druhowie: Leonard Słomowicz, Paweł Zaremba, Jan Michałek, Bogumił Kantarek, Bronisław Suchocki. W ówczesnych czasach przy OSP w Suszu działało kółko wokalno-taneczne oraz zespół teatralny kierowany przez pana Kasprzyckiego. W latach 60-tych powstała orkiestra dęta kierowana przez Eugeniusza Olszewskiego. Suska orkiestra jak i strażacy, mimo licznych trudności zawsze udzielali się dla miasta popierając wszelkie cele społeczne i biorąc czynny udział w obchodach świąt kościelnych i państwowych.
Orkiestra w swej kilkunastoletniej działalności zdobywała wiele wyróżnień lokalnych jak i ogólnokrajowych. Niestety nie przetrwała ona próby czasu i w latach 90-tych zaprzestała swojej działalności. Po 20-stu latach istnienia jednostki 22 lipca 1965 roku Prezydium Miejskiej Rady Narodowej nadało sztandar dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Suszu.
W 1979 roku jednostce suskiej przydzielono samochód pożarniczy Star 244 GBA 2,5/16, a w 1980 roku dzięki Nadleśnictwu Susz zakupiono ciężki samochód pożarniczy Jelcz GCBA 6/32. Samochody te w miarę przybywania sprzętu i dzięki zaangażowaniu strażaków przystosowywano i modernizowano do nowych potrzeb.
Jednym z największych wypadków, w jakich przyszło uczestniczyć jednostce w latach osiemdziesiątych była katastrofa kolejowa na dworcu PKP w Suszu. Pociąg pośpieszny najechał na tył
pociągu towarowego z cysternami wypełnionymi olejem napędowym. Po uderzeniu nastąpiło spiętrzenie wagonów pękniecie jednej z cystern i zapalenie się rozlanego oleju napędowego. Jednostka przybyła na miejsce zdarzenia jako pierwsza przystępując do gaszenia pożaru i udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W akcji tej brało udział 41 zastępów straży pożarnych z byłego województwa Elbląskiego i Olsztyńskiego. W wypadku tym zginęły 4 osoby a 34 zostały ranne.
W roku 1995 Komendant Rejonowy straży pożarnej w Kwidzynie zawarł porozumienie z zarządem Gminy i Miasta w Suszu reprezentowanym przez OSP Susz dotyczące włączenia jednostki do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego.
Podczas zmian terytorialnych kraju w roku 1999 OSP w Suszu przeszła z rejonu Kwidzyńskiego do powiatu Iławskiego. W roku 2005 jednostka obchodziła 60-lecie istnienia. Obchody Jubileuszu odbyły się 23 lipca na placu przed remizą OSP w Suszu. Podczas ceremonii odsłonięto tablicę pamiątkową i nadano wyróżnienia zasłużonym strażakom.
Strażacy na swoim wyposażeniu posiadają dwa samochody ratowniczo – gaśnicze.
GBARt – 2,5/24 – średni samochód gaśniczy ze zbiornikiem wodnym o pojemności 2500 litrów, zbiornikiem na środek pianotwórczy o pojemności 250 litrów, autopompą o wydajności 2400 litrów/minutę przy ciśnieniu 8 bar, a także o wydajności 400 litrów/minutę przy ciśnieniu 40 bar na wężu szybkiego natarcia. Samochód ten posiada funkcję ratownictwa technicznego. Oświetlenie zapewnia belka wykonana w technologii LED przez firmę FEDERAL SIGNAL, a także 10 lamp LED-owych dookoła samochodu. Sygnały dźwiękowe zapewnia modulator pa300 również firmy FEDERAL SIGNAL. Jest to pierwszy wyjazd jednostki OSP SUSZ.
Mercedes Atego 1329 4×2 wykonany przez firmę Moto-Truck.
Wyposażenie:
-
radiostacja samochodowa Motorola;
-
5 radiostacji nasobnych Motorola CP 160 oraz 1 radiostacja nasobna HYT;
-
6 masek do aparatów ochrony dróg oddechowych MSA Auer;
-
4 aparaty ochrony dróg oddechowych MSA Auer – w tym 4 butle kompozytowe oraz 6 butli stalowych w zapasie (w tym 2 z ICU oraz 2 dodatkowe czujniki bezruchu FIREFLY);
-
detektor wielo-gazowy Sperian (gazy wybuchowe LEL, amoniak, siarkowodór, tlen) ;
-
urządzenie pomiarowe do tlenku węgla CO;
-
pirometr laserowy OPTRIS;
-
3 tarcze, oraz 2 pałki ze światłem zielonym i czerwonym do kierowania ruchem;
-
sprzęt ratownictwa medycznego – torba medyczna PSP – R1 oraz 2 mniejsze torby medyczne, szyny Kramera, dodatkowy zestaw do tlenoterapii, 2 deski ortopedyczne;
-
ratowniczy sprzęt mechaniczny – 2 piły łańcuchowe spalinowe HUSQVARNA, piła łańcuchowa elektryczna, przecinarka do stali i betonu PARTNER, inne narzędzia firmy BOSH
-
sprzęt oświetleniowy – pneumatyczny maszt oświetleniowy, oraz dodatkowy rozkładany masz oświetleniowy na statywie, 6 latarek, szperacz, 4 lampy błyskowe;
-
pompa zatapialna o wydajności 1600 litrów/minutę;
-
agregat oddymiający KOBRA;
-
agregat prądotwórczy;
-
ratownictwo wysokościowe – 4 linki strażackie ZL-20, 4 sztuki szelek bezpieczeństwa;
-
ratownictwo techniczne – nowy zestaw narzędzi hydraulicznych HOLMATRO w systemie CORE (rozpieracz ramieniowy, rozpieracz kolumnowy, nożyce, 2 węże hydrauliczne 10m, pompa hydrauliczna, adapter do rozpieracza kolumnowego, nożyce ze zbijakiem do szyb)
-
armatura wodno-pianowa – węże tłoczne W-52 oraz W-75, zbieracz 2×75/110, rozdzielacz, przełączniki 75/52 oraz 110/75, kurtyny wodne, prądownice turbo firmy POK, system gaśniczy Rambo-Jet, wytwornica pianowa, prądownica pianowa PP 2/12, klucze do węży i hydrantu, stojak hydrantowy, siodełko wężowe, mostki przejazdowe, lanca gaśnicza;
-
podręczny sprzęt burzący – młotki, siekiery, narzędzie Hooligan, łom, topór strażacki ciężki;
-
podręczny sprzęt gaśniczy – koc gaśniczy, hydronetka plecakowa, łopaty, sito kominowe, tłumice, kula kominiarska ze szczotką;
-
drabiny – drabina wolnostojąca D10W, drabina słupkowa D3,1, 4 drabiny nasadkowe DN2,7;
-
sorbent wraz z wózkiem do rozsypywania;
-
wciągarka elektryczna wraz z dodatkową liną holowniczą;
-
DWP 16;
-
inny sprzęt – 2 linki podpinki, pachołki drogowe, składany zbiornik wody o pojemności 2500 litrów, miotły, 2 kamizelki ratunkowe, 2 znaki
Star 266 skarosowany przez firmę BONEX
GBA 2,2/16 – – średni samochód gaśniczy ze zbiornikiem wodnym o pojemności 2200 litrów, zbiornikiem na środek pianotwórczy o pojemności 220 litrów, autopompą o wydajności 1600 litrów/minutę przy ciśnieniu 8 bar. Sygnały dźwiękowe zapewnia ZURA ELFIRA. Jest to drugi wyjazd jednostki OSP SUSZ.
Wyposażenie:
-
radiostacja samochodowa Motorola;
-
radiostacja nasobna Motorola CP 160 oraz 2 radiostację nasobne HYT;
-
agregat prądotwórczy;
-
ratownictwo medyczne – szyny Kramera, torba PSP-R1, deska ortopedyczna;
-
ratownictwo wodne – sanie lodowe z oprzyrządowaniem, 2 kamizelki ratunkowe, 2 kombinezony do ratownictwa na wodzie i lodzie;
-
ratownictwo wysokościowe – 2 linki strażackie ZL-20, 2 sztuki szelek bezpieczeństwa;
-
armatura wodno-pianowa – węże tłoczne W-52 oraz W-75, zbieracz 2×75/110, rozdzielacz, przełączniki, prądownice turbo firmy POK, klucze do węży i hydrantu, stojak hydrantowy, siodełko wężowe, mostki przejazdowe, smok ssawny;
-
pompa szlamowa Robin-Subaru z wężem ssawnym;
-
podręczny sprzęt burzący – bosak lekki, bosak ciężki, siekiera, łom, narzędzie Hooligan;
-
podręczny sprzęt gaśniczy – tłumice, hydronetka plecakowa, łopaty;
-
ratowniczy sprzęt mechaniczny – piła łańcuchowa HUSQVARNA;
-
sorbent;
-
drabiny – 4 drabiny nasadkowe DN2,7;
-
sprzęt oświetleniowy – pneumatyczny maszt oświetleniowy, 4 latarki, szperacz;
-
pompa pływająca;
-
DWP 16;
-
wciągarka;
-
inny sprzęt – pachołki drogowe, 2 znaki ostrzegawcze, miotły;
Informacje oraz zdjęcia dzięki uprzejmości OSP.